U bent hier: Home  »  blog

Van werkdruk naar balans

Het is de week van werkstress. Hoe ga jij om met werkstress?

Of heb je ook last van andere stress? Kijk om je heen, veel  mensen hebben last van stress, veroorzaakt door het werk of door privésituaties.

Raak je alleen door werkdruk uit balans?

Uit eigen ervaring weet ik dat je door allerlei oorzaken uit balans kunt raken. Soms gebeuren er teveel ingrijpende dingen in je leven achter elkaar, waardoor je niet de tijd krijgt ze allemaal te verwerken of de dingen zijn te heftig.

Daarnaast kun je alleen al door je eigen doen en laten uit balans raken.
Werkdruk of stress in je privéleven zorgen er voor dat je tegen jezelf aanloopt. En wees eerlijk, we maken allemaal wel een periode in ons leven mee dat we even uit balans raken toch?

Hier is niks mis mee!

Natuurlijk kun je ervan balen als je uit balans raakt. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk weer op het oude niveau en manier functioneren. Maar met uit balans raken op zich is helemaal niks mis, omdat je daarom juist gaat kijken naar je oude niveau en manier van functioneren.
Daar is vaak wat mis mee.
Allerlei bewuste en onbewuste gedachte- en gedragspatronen, die je al jaren hebt, blijken opeens niet meer te werken.

Welke balans wil jij herstellen?

Er zijn meerdere soorten balans:
- mentale balans
- energiebalans
- emotionele balans
- balans interne en externe communicatie
- balans in geven en nemen
- spirituele balans

Door uit balans te raken loop je tegen jezelf aan.
Als je tegen jezelf aanloopt, kun je niet om jezelf heen.

Het is wakker worden

Tegen jezelf aan lopen is wakker worden, je krijgt een wake up call. Een wake up call om naar jezelf te kijken in plaats van jezelf te veroordelen.
Kijken naar jezelf en waarom je doet wat je altijd gedaan hebt.
Kijken naar jezelf en waarom je krijgt wat je altijd kreeg, omdat je doet wat je altijd gedaan hebt.

Welke gedragspatronen kunnen je uit balans brengen

Met welke gedragspatronen je uit balans raakt is voor iedereen anders.
Hieronder een aantal voorbeelden:
-       Altijd maar doorgaan
-       Geen nee durven zeggen
-       Over je grenzen gaan
-       Pleasen
-       Beter voor anderen zorgen dan voor jezelf
-       Aanpassen en jezelf wegcijferen
-       Te veel op je bordje laten leggen
-       Te veel gericht zijn op wat anderen denken
-       Te veel gericht zijn op wat anderen willen
-       Afhankelijk zijn van anderen
-       Jezelf onzichtbaar maken
-       Niet uitspreken wat je voelt en denkt
-       Uitstelgedrag
-       Conflicten vermijden
-       Controle
-       Perfectionisme

Welke gedachtepatronen (overtuigingen) kunnen je uit balans brengen

Met welke gedachtepatronen je uit balans raakt, is voor iedereen anders.
Hieronder een aantal voorbeelden:
-       ik kan het niet
-       de ander kan het beter
-       ik moet het zelf doen
-       ik moet het alleen doen
-       ik doe het niet goed
-       ik ben niet goed genoeg
-       als ik maar goed voor een ander zorg, krijg ik wel waardering.

Vragen? Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Misschien ben je wel nieuwsgierig geworden of denk je: “zou een training of coachtraject bij In & Outside iets voor mij zijn”?
Misschien heb je vragen naar aanleiding van dit blog. Vragen staat vrij.
Neem dan vrijblijvend contact op met je vraag of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Tijdens dit kennismakingsgesprek, maak je kennis met mij en mijn manier van werken en krijg je alvast praktische tools aangereikt die direct in het dagelijks werk en leven toepasbaar zijn.

Ik zie er naar uit om je te “ont-moeten”.

Een groet en een glimlach Hetty

Hetty 1

Wil je mijn blogs automatisch ontvangen?
Meld je 
hier aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang een bericht als er een nieuw blogbericht op de site staat.

Wil je een artikel gebruiken of delen op welke wijze dan ook. Leuk echter alleen met vermelding van In & Outside, mijn naam en een werkende link.
Foto: Freepik

 


 


Veiligheidsmelding: In & Outside blijft geopend onder strikte maatregelen ter verkoming en verspreiding van het COVID-19 virus.     Lees verder