U bent hier: Home  »  blog

Stoom uit je oren of juist niet?

Ken jij het dat je door stress overmand wordt en dat de stoom uit je oren komt, je hoofd op springen staat, je een kort lontje hebt, omdat je te veel hooi op de vork hebt en al heel lang in de overleefstand zit?
Of:
ben jij degene die zich helemaal opvreet vanbinnen, door alle stress? De binnenvetter of de doe-het-zelver en is dit jouw manier om om te gaan met stress? Zeker in deze tijd, kan je dit allemaal gebeuren.

Stress, wat gebeurt er werkelijk?

Stress helpt je om scherp te blijven en alert te reageren. Stress is een normale reactie van ons lichaam en komt in actie in noodsituaties. Het helpt je overleven. Alleen wanneer je in deze overleefstand blijft, kan het gevolgen hebben voor je lichamelijke en/of geestelijke gezondheid.
Stress, we kennen het allemaal in meer of mindere mate en iedereen heeft wel eens een stressvolle periode meegemaakt. De stressfactoren zijn voor iedereen verschillend.

Iedereen gaat op zijn eigen manier met stress om, ook jij.
Iedereen creëert op zijn of haar eigen manier stress, ook jij. 

Je raakt uit balans door teveel stress

Teveel stress zorgt ervoor, dat je langzamerhand op verschillende manieren uit balans raakt.
Dit kan te maken hebben met de energiebalans, deze is vooral lichamelijk te voelen, maar ook door mentale en emotionele balans. Vaak zijn er gedrags- en gedachtepatronen die ook zorgen dat je uit balans raakt. Eerst is het belangrijk dat je symptomen van stress bij jezelf herkent. 

Wat zijn symptomen van stress?

De meest voorkomende lichamelijke klachten van stress zijn:

·        Versnelde hartslag
·        Versnelde ademhaling
·        Vermoeidheid
·        Gebrek aan energie
·        Veel of weinig eetlust
·        Hoofdpijn
·        Spierspanning en spierpijn.
·        Zweten
·        Hoofdpijn
·        Duizeligheid
·        Hoge bloeddruk

 

Wat zijn oorzaken van stress?

Stress kent veel oorzaken, de meest voorkomende oorzaken van stress zijn:

·        Te hoge werkdruk
·        Problemen op het werk
·        Verlies van een baan
·        Privé problemen
·        Te veel hooi op de vork
·        Communicatieproblemen
·        Conflicten op het werk of privé
·        Onverwerkte emtoies
·        Een scheiding
·        Het overlijden van een dierbaar persoon
·        Een chronische ziekte van jezelf of van een dierbaar persoon
·        Perfectionisme 

Je krijgt niet altijd direct een reactie bij langdurige stress

Vaak krijg je de fysieke klachten pas wanneer je tot rust komt of juist wanneer je door blijft hollen en je lichaam een waarschuwing geeft. Soms begint het met een griep waar je met moeite van herstelt.

Totdat je zelf voelt en ook toe wil geven, dat je stressperiode te lang is geweest en dat elk mailtje, elk telefoontje en elk bericht een stressreactie geeft.  Je reageert heftiger dan zou moeten. Een stressreactie die niet in verhouding staat met de situatie.

Opeens word je wakker en besef je dat er niets aan de hand is, maar dat je te lang op de automatische piloot geleefd hebt. Je zat in de overleefstand. Je weet en je voelt dat je het anders moet gaan doen. 

Je ziet het pas als je het door hebt

Wanneer je eenmaal wakker bent gebeurt er nog meer. Je moet onder ogen zien, wat de gedrags- en gedachtenpatronen zijn die jou in de overleefstand houden.
Dit zijn vaak patronen van vroeger die je al heel lang doet.
Omdat je dit al heel lang doet, lijkt het normaal en vanzelfsprekend en juist dit maakt het moeilijk om deze te zien en te accepteren. Je omgeving ziet het vaak wel, maar van je omgeving wil je het juist vaak niet horen.

Je eigen negatieve gedrag accepteren is vaak moeilijk. Maar door te observeren, kun je leren dit te accepteren. Observeren zorgt ervoor dat je meer van een afstand naar jezelf kunt kijken. 

Wat zijn gedragspatronen die jou stress opleveren en je uit balans halen?

Gedragspatronen heb je ooit bewust of onbewust aangenomen, omdat je dat als kind handig leek of omdat het door één van je ouders werd voorgeleefd. Toen waren ze functioneel, maar nu niet meer.
Voorbeelden hiervan zijn:

·        Doorgaan
·        Je emotie niet laten zien
·        Of juist teveel in de emotie blijven hangen, waardoor je in de slachtofferrol komt
·        Je best doen
·        Perfectionisme
·        Denken voor de ander
·        Denken wat zal de ander denken
·        De ander belangrijker maken dan jezelf
·        Teveel voor anderen zorgen
·        Een disbalans in geven en nemen
·        Je laten beïnvloeden door anderen
·        Je emotie niet laten zien
·        Of juist teveel in de emotie blijven hangen, waardoor je in de slachtofferrol komt
·        Je best doen
·        Dichtklappen en niet zeggen wat je wilt zeggen  

Wat zijn gedachtepatronen die jou stress opleveren en je uit balans halen?

Gedachtepatronen heb je ooit bewust of onbewust aangenomen, door bepaalde situaties. Je bent het gaan denken en deze gedachtepatronen sturen jou en niet altijd in jouw voordeel. Ze kunnen je belemmeren om doelen te bereiken en ze kunnen er ook voor zorgen dat je in de stresszone komt.
Voorbeelden van zulke gedachten zijn:

·        Ik doe alles voor jou
·        Het moet perfect
·        De ander kan het beter
·        Ik kan het niet
·        Het lukt me niet
·        Ik doe het nooit goed
·        Ik ben niet goed genoeg
·        Als ik maar voor iedereen zorg vinden ze me wel aardig
·        Alles moet af
·        Ik hoor er niet bij
·        Ik word niet gezien en gehoord

 

De balans herstellen, hoe doe je dat?

Hoe kun je leren je balans te herstellen? Allereerst is het belangrijk om te ontdekken wat jouw grootste valkuil is als het gaat om uit balans raken.
Zelf heb ik ervaring met stress en uit balans raken en al op jonge leeftijd had ik een burn-out. Bij mij was het vooral de hoeveelheid denken en de manier van denken die me uit balans haalde, maar ook dat ik veel beter voor anderen zorgde dan voor mezelf.
Ook wist ik niet hoe ik met stress om moest gaan, kon ik mijn grenzen niet aangeven en wist ik niet hoe ik met mijn emoties aan moest.
Destijds was er niemand die me kon helpen om minder te denken. Ik heb mijn rust genomen en je raad het al; ik dacht dat ik er weer tegenaan kon en ging ik op de oude voet verder.
Totdat ik weer tegen mezelf aanliep en dacht… en nu dan.

 

En nu dan…

Door tegen mezelf aan te lopen kon ik niet om mezelf heen. Met vallen en opstaan en stap voor stap heb ik geleerd, onder andere door NLP, hoe ik mijn balans kan herstellen. Ik heb keuzes in mijn leven gemaakt die goed voor me waren en heb geleerd om soms totaal anders te denken en anders te doen. Want als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg.
Ik kan nu op verschillende manieren mijn balans herstellen. 

Van werkdruk naar balans

Stap voor stap heb ik geleerd hoe ik de balans kan herstellen. Hieruit zijn de 7 balansmodellen ontstaan.
Op 7 manieren krijg je inzicht in jezelf, waar je uit balans raakt en hoe je de balans kunt herstellen.

De 7 balansmodellen:

·        De energie balans
·        De mentale balans
·        De spirituele balans. Dit klinkt misschien zweverig maar betekent: doe jij wat klopt en doe je waar je energie van krijgt en blij van wordt?
·        De emotionele balans
·        De balans in geven en nemen
·        De balans interne en externe communicatie
·        De stressbalans

Al deze 7 balansmodellen staan met elkaar in verband. Van hieruit is de training “Van werkdruk naar balans” ontstaan. De modellen geven jou het inzicht in waar je uit balans raakt en ook hoe je deze balans weer kunt herstellen. Het is een eerste aanzet, die je gelijk al heel veel op gaat leveren, weet ik uit ervaring.

De 7 balansmodellen helpen jou wanneer je uit balans raakt.

Werkdruk is niet de enige situatie waardoor je stress kunt ervaren. Er zijn veel meer situaties die stress opleveren en waardoor je uit balans raakt.
Wees op tijd en herken de signalen. Wanneer je weet hoe je uit balans kunt raken krijg je ook de handvatten om weer in balans te komen.

NLP geeft jou inzicht in stressgedrag en gedachtepatronen, die ervoor zorgen dat je blijft doen wat je altijd deed

Velen gingen jou al voor. NLP is een geweldige methode om inzicht in jezelf te krijgen.
Ook inznzicht in stressgedrag en gedachtepatronen krijg je door NLP.
NLP ofwel Neuro Linguïstisch Programmeren heeft zich de laatste 25 jaar bewezen als een succesvolle methode die invloed heeft op gedragsverandering. Het resultaat is meer zelfinzicht en zelfvertrouwen en een beter contact met jezelf en anderen.

NLP geeft je inzicht in je denkwijze en leert je hoe je jezelf kunt bijsturen hierin op een eenvoudige manier.
NLP is hiermee een respectvolle manier om jou te helpen in hoe je denkt, doet en communiceert en hoe je beter met je emoties om kunt gaan.

Tijdens alle trajecten van In & Outside wordt gewerkt aan jouw persoonlijke doelen, zowel zakelijk als privé.

Vragen? Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Misschien ben je wel nieuwsgierig geworden of denk je: “zou een training of coachtraject bij In & Outside iets voor mij zijn”?
Misschien heb je vragen naar aanleiding van dit blog. Vragen staat vrij.
Neem dan vrijblijvend contact op met je vraag of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Tijdens dit kennismakingsgesprek, maak je kennis met mij en mijn manier van werken en krijg je alvast praktische tools aangereikt die direct in het dagelijks werk en leven toepasbaar zijn.

Ik zie er naar uit om je te “ont-moeten”.

Een groet en een glimlach Hetty



Wil je mijn blogs automatisch ontvangen?
Meld je 
hier aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang een bericht als er een nieuw blogbericht op de site staat.

Wil je een artikel gebruiken of delen op welke wijze dan ook. Leuk echter alleen met vermelding van In & Outside, mijn naam en een werkende link.

 

 

Veiligheidsmelding: In & Outside blijft geopend onder strikte maatregelen ter verkoming en verspreiding van het COVID-19 virus.     Lees verder