U bent hier: Home  »  blog

Een goed gesprek levert iets op

Communicatie gaat over meer dan woorden alleen.
Wij communiceren allemaal op onze eigen manier, maar niet altijd stemmen wij op de juiste wijze af op onze gesprekspartner.

“Hij is niet te motiveren, wat ik ook doe of zeg!”
“Ik kan ook nooit iets goed bij haar doen, wat heeft ze toch tegen mij?”
Anderen kunnen je vreselijk tot last zijn. Maar bedoelt de ander dit echt zo? Kun je nooit iets goed doen bij die ander? Of komt de boodschap niet over?

Dit laatste is een kwestie van leren. Bijvoorbeeld met Neuro Linguisitsch Programmeren. Drie mooie woorden die alleen maar betekenen, dat je beter leert communiceren met jezelf en de ander, waardoor er sneller een goed contact ontstaat. Dit is belangrijk op je werk maar ook privé.

Door zelf open en duidelijk te zijn en door vragen te stellen gaan jij en de ander elkaar beter begrijpen. Wanneer je echt luistert, de ander echt ziet en hoort, ben je met de volledige aandacht bij de ander.

Je leert jezelf en de ander waarnemen, zonder hier een oordeel over te hebben. Hierdoor ontstaat er meer ruimte en contact in communicatie. De ander spiegelt namelijk alleen maar datgene waar je zelf nog moeite mee hebt of liever niet ziet van jezelf. Door deze manier van omgaan met jezelf en de ander ontstaat er ruimte voor nieuwe mogelijkheden, ook bij jou!


Praten tegen iemand of met iemand

Er zijn mensen die heel goed van hun woorden af kunnen komen. Je kent ze wel. Ze hebben een vlotte babbel en ze lijken je altijd te kunnen overtuigen. Vaak heb je dan zelf het gevoel dat je tekort schiet of denk je dat je niet goed kunt communiceren. Het tegendeel is vaak waar. Iedereen communiceert op zijn of haar eigen manier.
Belangrijk is dat er een wederzijdse communicatie is. Wanneer mensen alleen maar praten, kunnen ze wel een vlotte babbel hebben, maar er is geen sprake van een goed gesprek.
Een goed gesprek… dat levert wat op!

 

Het effect van je communicatie is de reactie die je krijgt

Aan de reactie van de ander kun je merken of je het gewenste effect hebt bereikt bij de ander. Of het gesprek heeft opgeleverd wat je wilde.
Als dit niet zo is, dan heb je iets anders te doen. Onderzoek hoe kan het dat jouw boodschap niet overkomt.
Dit kan met jezelf en de ander te maken hebben.

·        Ben jij bijvoorbeeld alleen maar de verteller of alleen maar de luisteraar?

·        Ben jij de luisteraar of de vragensteller?

·        Weet je welke vragen je moet stellen?

·        Zit je teveel met je eigen verhaal in je hoofd?

·        Klap je snel dicht en weet je dan niet meer wat te zeggen of te doen?

·        Maak je niet makkelijk contact?

·        Kun je het verhaal van de ander niet volgen omdat het te lang is?

·        Zijn er nog andere redenen?

Welke communicatievoorkeur heb jij?

We hebben allemaal onze eigen communicatievoorkeur. NLP leert je welke communicatievoorkeur je hebt en hoe je deze kunt gebruiken in gesprekken en contact met anderen.
De ene persoon is wat meer visueel (gericht op zien) ingesteld en moet een beeld vormen van wat hij hoort.
De andere persoon is wat meer auditief (gericht op horen) ingesteld en kan hierdoor heel goed luisteren.
Weer iemand anders is meer kinesthetisch (gericht op voelen en ervaren) ingesteld.

 

Doelgerichte communicatie begint bij jezelf

Alle communicatie begint bij jezelf. Het begint bij je verbale en non-verbale communicatie.
Maar… het begint ook met het gespreksdoel. Wat is het doel van het gesprek met de ander?
Wat wil je bereiken of duidelijk maken en hoe ga je dit voor elkaar krijgen?

 

Tips voor een goed gesprek

Een goed gesprek voldoet aan een aantal voorwaarden:

·        Er wordt niet geoordeeld, we behandelen de ander als een gelijkwaardige gesprekspartner. Elk oordeel dat we over de ander hebben, staat contact in de weg.

·        Er wordt geluisterd naar elkaar zonder met ons eigen verhaal bezig te zijn.

·        We herhalen wat de ander zegt of vatten het kort samen. Dit geeft de ander het gevoel dat er geluisterd wordt

·        Er worden de juiste vragen gesteld.

·        We zijn ons bewust van onze eigen communicatievoorkeuren.

·        Er wordt goed contact gemaakt.

·        We zijn neutraal in onze emoties.

·        We observeren hoe de ander op ons reageert en anticiperen daarop.

·        We kunnen ons gevoel benoemen zonder de ander te kwetsen.

Met wie ga jij in gesprek?

Ik hoop dat deze blog je tips heeft gegeven, hoe je met een ander goed in gesprek kunt gaan.
Wellicht dat het jou helpt om een gesprek aan te gaan met iemand, die je al heel lang wilt spreken.

 

Succes!!

Vragen? Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Misschien ben je wel nieuwsgierig geworden of denk je: “zou een training of coachtraject bij In & Outside iets voor mij zijn”?
Misschien heb je vragen naar aanleiding van dit blog. Vragen staat vrij.
Neem dan vrijblijvend contact op met je vraag of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Tijdens dit kennismakingsgesprek, maak je kennis met mij en mijn manier van werken en krijg je alvast praktische tools aangereikt die direct in het dagelijks werk en leven toepasbaar zijn.

Ik zie er naar uit om je te “ont-moeten”.

Een groet en een glimlach Hetty



Wil je mijn blogs automatisch ontvangen?
Meld je 
hier aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang een bericht als er een nieuw blogbericht op de site staat.

Wil je een artikel gebruiken of delen op welke wijze dan ook. Leuk echter alleen met vermelding van In & Outside, mijn naam en een werkende link.

 

Foto: Suju by Pixabay